Column sociaal juridische dienstverlening mei
Een flinke rugzak
Door Ishara Esajas, sociaal juridische dienstverlening, SMWO
Tegenover me zit een jongeman, begin twintig, met een flinke spreekwoordelijke rugzak. Meneer heeft al heel veel meegemaakt voor iemand van zijn leeftijd. Zijn verhaal verbaast me dan ook zeer.
De jongeman is al jaren dakloos en verhuist al die tijd van bank naar bank bij vrienden en kennissen. Hij heeft geen baan, geen zorgverzekering en een zeer beperkt netwerk. Contact met zijn ouders en andere familieleden is er vrijwel niet. De trauma’s van vroeger hebben zo’n breuk in het vertrouwen van meneer veroorzaakt, dat hij afstand van ze heeft genomen.
Meneer geeft aan dat hij hoge schulden heeft. Hoe hoog die schulden precies zijn, is onduidelijk. Doordat meneer al die jaren onder de radar heeft geleefd, konden schuldeisers hem moeilijk bereiken. Meneer heeft hier en daar weleens een brief voorbij zien komen omdat hij dan kort ergens ingeschreven stond, maar ook daarvan is de inhoud hem onbekend. Hij heeft al die jaren geen post meer opengemaakt.
Meneer is klaar voor een nieuw begin, maar waar te beginnen? We spreken af dat we samen orde in de chaos gaan scheppen. Te beginnen met een briefadres en een overzicht van de stand van zaken van zijn schulden. Langzaam wordt duidelijk wat de hoogte is van zijn totale schuld en welke schuldeisers er zijn. Het is een behoorlijk bedrag en meneer is zichtbaar geëmotioneerd. Hij vindt het erg confronterend en het voelt als een uitzichtloos probleem want nog steeds heeft meneer geen inkomen. Ik begrijp zijn zorgen maar kan hem enigszins geruststellen. We maken samen een plan zodat meneer een duidelijk beeld heeft van de stappen die hij moet zetten. Ik kan alleen maar hopen dat hij zich hier ook aan zal houden.
Meneer en ik spreken een aantal keer af in het tijdsbestek van een halfjaar. Hij heeft inmiddels een baan en met zijn (gelukkig coulante) schuldeisers hebben wij na enige bemiddeling betaalafspraken weten te maken die voor hem haalbaar zijn.
Als ik een tijdje niks van hem hoor, maak ik me toch een beetje zorgen. Ik neem contact op en hij vertelt dat het niet goed gaat op zijn werk omdat hij niet met zijn manager door één deur kan. Ik adviseer hem om niet op stel en sprong ontslag te nemen, want ik zie het veelvoorkomende scenario alweer voor me: als zijn inkomen wegvalt beginnen we weer van voren af aan en vervallen ook de betaalafspraken met zijn schuldeisers die we net met moeite hebben gemaakt.
Gelukkig blijft meneer toch naar zijn werk gaan en heeft hij het probleem na een goed gesprek met zijn manager weten op te lossen. "Vroeger was ik gelijk weggelopen als iets fout ging", vertelt meneer. Ik merk dat hij echt zijn best doet om het ditmaal anders aan te pakken.
Er gaan weer een paar weken voorbij en opnieuw neem ik contact op om te kijken hoe het nu gaat. Hij vertelt dat hij een kamer heeft gevonden en dat hij veel meer rust heeft in zijn hoofd. Het gaat goed op werk en hij heeft eindelijk weer overzicht over zijn financiën. Waar hij nog het meest dankbaar voor is, is dat hij nu ‘s avonds in zijn eigen bed kan liggen. Wat ben ik blij voor hem.
Wil je weten of wij jou kunnen helpen bij een juridisch of financieel probleem? Dan doe je er goed aan om contact op te nemen met een sociaal juridisch dienstverlener. Dit kan door te bellen met het Informatiepunt van SMWO via telefoonnummer 0113 -277 111.