Column sociaal juridische dienstverlening juni
Digitale perikelen
Door Ishara Esajas, sociaal juridische dienstverlening, SMWO
Tegenover mij in de spreekkamer zit een meneer van pensioengerechtigde leeftijd. Hij komt langs voor een simpele aanvraag. Althans, in mijn ogen kan dit tegenwoordig vrij eenvoudig gedaan worden door het formulier online in te vullen en de benodigde documenten mee te sturen. Meneer denkt hier toch iets anders over zo blijkt tijdens onze afspraak.
Zodra ik wil beginnen met de aanvraag doet zich gelijk al het eerste probleem voor. Als ik vraag naar zijn DigiD-inloggegevens zie ik een grote frons op zijn gezicht ontstaan waarna er een woordenvloed over de ellendige gevolgen van de digitalisering volgt. ‘Het is allemaal onnodig ingewikkeld gemaakt, al die onzin! En die DigiD-inloggegevens, géén flauw idee wat dat is. Die heb ik niet. Dit is het enige wat ik heb’ zegt meneer gebarend naar zijn laptop die hij in een plastic Jumbo tasje mee heeft gebracht.
Tegenwoordig kunnen wachtwoorden in het systeem van een laptop of telefoon ‘onthouden’ worden. Ik heb nog de hoop dat zijn inloggegevens daar opgeslagen staan. Meneer is echter nog onthutst van al dat digitale gezever zoals hij het zelf noemt, dat hij nu ook nog eens de pincode van zijn laptop is vergeten. ‘Zodra ik thuis ben, gaat dat ding het raam uit. Je hebt er niks aan!’. We kijken allebei op van ons scherm en beginnen te lachen. Ik begrijp dat het heel ingewikkeld kan zijn. Tegenwoordig kan je echter niet meer zonder computer en het biedt ook veel voordelen, weet ik meneer te overtuigen. Hij is het daar wel mee eens en het lijkt hem bij nader inzien ook niet heel handig om de laptop uit het raam te gooien. Al zou hij dat het liefst wel willen zegt hij er nog achteraan.
Om de rust te laten weerkeren, haal ik voor ons beide een kopje koffie. ‘Gelukt hoor’ zegt meneer als ik zijn cappuccino voor hem neerzet. Hij heeft zijn pincode gevonden op een klein verfrommeld papiertje wat nog in het plastic tasje zat. Ik ben opgelucht want zijn DigiD-inloggegevens staan inderdaad opgeslagen in de wachtwoordenkluis op zijn laptop. Ik kan weer verder met de aanvraag.
Een poosje later neemt meneer contact op. Hij heeft nog niets gehoord over de aanvraag en vraagt zich af wanneer hij wat te horen krijgt. Ik neem contact op met de instantie en laat mij vertellen dat er een systeemfout moet zijn geweest. Blijkbaar zijn er bij meerdere aanvragen problemen geweest waardoor deze niet goed in het systeem zijn opgeslagen, waaronder die van meneer. De enige oplossing is om opnieuw het proces te doorlopen en een nieuw formulier in te dienen, want de gegevens kunnen niet worden teruggehaald.
Ik bel meneer terug om dit niet zo fijne nieuws mee te delen. Aan de andere kant van de lijn hoor ik een diepe zucht. Meneer en ik spreken af dat hij later die week langskomt voor de herhaalaanvraag. Of hij zijn laptop dan nog heeft? Ik heb er zo mijn twijfels over.
Wil je weten of wij jou kunnen helpen bij een juridisch of financieel probleem? Dan doe je er goed aan om contact op te nemen met een sociaal juridisch dienstverlener. Dit kan door te bellen met het Informatiepunt van SMWO via telefoonnummer 0113 -277 111.